Bezoek Karlovac. Koningsdag. - Reisverslag uit Duga Resa, Kroatië van M.L Hulsbos-de Ruijter - WaarBenJij.nu Bezoek Karlovac. Koningsdag. - Reisverslag uit Duga Resa, Kroatië van M.L Hulsbos-de Ruijter - WaarBenJij.nu

Bezoek Karlovac. Koningsdag.

Door: Marianne.

Blijf op de hoogte en volg M.L

26 April 2014 | Kroatië, Duga Resa

Wanneer we wakker worden is de lucht is bewolkt maar biedt hoop. Ik neem een douche aan de buitenkant van het gebouw, waar de meeste ruimte is en in elk geval behalve 1 haakje ook een krukje staat. Helaas, er lopen 3 spinnen in de 1e…dan maar de 2e genomen. Ziet er redelijk schoon uit, ik voel wel een ragje maar o.k. Mooie grote straal, helaas wordt het water niet warmer dan nét niet ijskoud. Ik word daar erg chagrijnig van. Dan blijkt dat Freek heerlijk warm water heeft in de douche bij de toiletten!! Later blijkt dat de buitenkant douches eigenlijk alleen gebruikt worden als het erg druk is. Die zijn vast in geen half jaar schoongemaakt….!!!! Heb ik weer. Morgen dan maar in een kleiner hokje maar warm water.
Lizette en Kok zijn met de jongens naar Euro Disney. Zitten een week op een camping in de buurt. Tim what’s appt om 9 uur dat ze in België zijn. In Nazareth, aan de koffie en cola.
We gaan vandaag naar Karlovac . Op de camping hebben we een stadsplattegrond gekregen en daar hebben we de toeristeninfo op gezocht en gevonden. De bijbehorende straat en parkeerplaats ingetoetst op Tom en het werkt vlekkeloos. Tot de parkeermeter…. geen kuna’s.
Ik vraag een voorbijganger of hij kan wisselen en dan zegt zijn vrouw dat om de hoek een bank is. Dat is mooi, we pinnen en wisselen binnen wat voor kleingeld.

Nu zijn we er klaar voor. We vinden de toeristeninfo vlakbij, en de dame heeft niet zo veel te vertellen. Dat dachten we eigenlijk ook al haha. We treffen het, elke zaterdag is het lentefeest om de hoek in het park. Verder is er ergens een kerk, het stadhuis en een museum. En diverse mooie parken.
Karlovac is een oude stad met heel grote huizen. Sommige mooi gerenoveerd, andere verwaarloosd.
Er is niet zoveel bijzonders te zien, vinden we. Inderdaad heel veel groen. We lopen naar het park om de hoek en gaan eerst voor een koffie op een terras zitten. Dat doen er meer, het zit bijna vol. Wanneer we dan binnen naar het toilet gaan blijkt het daar helemáál druk te zijn. Een donker hol, maar ja. Dan lopen we het park in, en overal laten jongelui iets zien van hun sport. We zien een soort hockey, schermen, honkbal. En harde muziek waar een stel jongens streetdance doen. Het is leuk om te zien en we blijven even kijken. Je moet echt mijn filmpje ff zien, zó leuk. Is nog niet gelukt om het te uploaden, internet te zwak.

We lopen door het park, dit was dan het lentefeest. Met een boog zijn we na een uurtje terug bij de auto. We gaan met Tom naar het mooiste park van Karlovac, het Vrbanic park aan de rivier de Korana. En zo heet ook het restaurant aan het water. Karlovac wordt omringd door 4 rivieren.
Het is nog steeds droog, en we lunchen op het terras. Het ken nét.
Het uitzicht is prachtig, weelderig groen en een heel brede rivier met stroomversnelling. Ook hier staat het water hoog.

We rijden via een landelijk binnenweggetje terug naar de camping. Onderweg doen we de supermarkt aan en daarna kunnen we de camping niet meer vinden. We gaan steeds verder van de rivier weg, dus we keren. En pikken dan de weg op die we gisteren ook gereden zijn. Hoewel, niet helemaal dezelfde weg, maar we volgen een campingbord en dan komt het helemaal goed.

Morgen trekken we verder, naar Jajce in Bosnië. We staan hier niet leuk en hebben het wel gezien.

• 28 April 2014 - 21:03

Karin Hulsbos:

Wij hebben echt een goede ervaring met de camping maar wel in het hoogseizoen.
    Het is nu natuurlijk laagseizoen en camping wsl. net open en het weer zit tegen.
    De kuna's was bij ons bekend,zijn er nog lang niet klaar voor en je kan beter met kuna's betalen omdat je anders duurder uit bent dus laat de euro's maar voor in nederland.
    Op naar het zonnige weer.