Donderdag 11 mei. Naar Nyons. - Reisverslag uit Marsanne, Frankrijk van M.L Hulsbos-de Ruijter - WaarBenJij.nu Donderdag 11 mei. Naar Nyons. - Reisverslag uit Marsanne, Frankrijk van M.L Hulsbos-de Ruijter - WaarBenJij.nu

Donderdag 11 mei. Naar Nyons.

Door: Marianne.

Blijf op de hoogte en volg M.L

11 Mei 2017 | Frankrijk, Marsanne

Het weerbericht is slecht voor vandaag. De hele dag regen. Gisteravond heeft het wat geregend, en vannacht ook, maar nu om 7.30 uur is het droog.
Gaan we vandaag naar de grote markt in Nyons? De lucht is bewolkt maar ziet er niet regenachtig uit. Yes, we gaan. Een uur rijden.
Freek haalt het bestelde brood beneden in het restaurant op, maar het is er niet. Misverstand. Nou, dan maar op de markt.
Om 10.15 arriveren we in Nyons. We parkeren net als vorige keer, een heel stuk buiten het centrum. Maar wanneer we op de markt lopen, hebben we het hier wel es drukker gezien.
Het is altijd een heerlijke markt. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is er.
Wat kopen we? Sperziebonen, appels, sinaasappels, 2 geitenkaasjes, ergens anders nog 2 geitenkaasjes, 5 droge worsten voor een tientje voor Freek, en een potje lavendelhoning. O ja, en een flinke zak walnoten. En eieren. En brood.
Alles goedkoper dan in de winkel, dus…

Op de terugweg eten we in La Bégude-de-Mazenc. Hotel restaurant Le Jabron, genoemd naar het riviertje dat door het dorp loopt.
Het is 12.30 uur en het zit behoorlijk vol. Ik dacht altijd dat Fransen laat eten, nou, hier niet dus. Veel werkmensen.
Hier doet de what’s app het en Freek meldt dat hij bij het mountainbiken gevallen is en een scheur in z’n sleutelbeen heeft opgelopen.
Hij stuurt een fotootje mee, waarop te zien is hoe z’n arm in een sling hangt.

We kunnen kiezen tussen vlees en vis, en we kiezen voor het vlees. Varkensmedaillon met mosterdsaus en tagliatelle. Een schaaltje geraspte kaas voor over de pasta.
Freek een bier en ik een glaasje rode wijn.
We kunnen gebruik maken van het saladebuffet.
De mosterdsaus is wel heel scherp, het prikt in m’n neus en ik krijg er traanogen van. Maar we smikkelen alles op.
We kunnen voor het dessert kiezen uit wat de ober opnoemt.
Freek neemt ijs en ik een stukje citroentaart. Nog een koffietje toe en we rekenen nog geen € 32,- af.
We vinden allebei dat het ons hier zo bekend vóór komt, en we zeggen dat, als er over de kruising een ijssalon is, we hier eerder zijn geweest. En dat is dus zo!

Wanneer we buiten komen is het gaan regenen. En wanneer we in de caravan zitten, gaat het pas echt goed los. Dus hebben we vanmorgen gemazzeld!
We horen op het nieuws dat het in Nederland en prachtige dag was. Heerlijk voor iedereen.
En hier ligt het internet eruit. Gisteren ook toen het hard regende. Vreemd. Morgen maar es navragen.
Het gaat echt stortregenen en wat onweren. Om 19.30 ligt de tv ontvangst eruit omdat het zó hard giet dat de schotel de satelliet niet meer bereikt.
Gelukkig is dit om 20.30 hersteld, Ajax voetbalt tegen Lyon, waar het de hele dag geregend heeft. Om 21 uur is het droog! Ik geloof niet dat ik het ooit zó hard en zó lang achter elkaar heb horen en zien gieten.
Het pad langs onze plek is veranderd in een riviertje door al het water dat van boven komt stromen! En onze plek is een modderpoel geworden. Dus voorzichtig naar het toilet lopen, niet uitglijden.
We zijn benieuwd wat het weer morgen voor ons in petto heeft.