Opatija. - Reisverslag uit Medveja, Kroatië van M.L Hulsbos-de Ruijter - WaarBenJij.nu Opatija. - Reisverslag uit Medveja, Kroatië van M.L Hulsbos-de Ruijter - WaarBenJij.nu

Opatija.

Door: Marianne.

Blijf op de hoogte en volg M.L

27 Mei 2014 | Kroatië, Medveja

Het heeft geregend en wat gerommeld en het is grijs om 8 uur. Wij gaan de groene koepel opzoeken en kijken of er verder nog iets te zien is in Opatija. Ik kopieer een stuk van internet:

Opatija ligt in de provincie Istrië, helemaal in het noorden van Kroatië. Doordat de plaats zo'n gunstig klimaat heeft, is Opatija uitgeroepen tot een echte toeristische badplaats. De bergen van het Ucka-massief zorgen er namelijk voor dat de stad wordt beschermd tegen koude winden. Ook is Opatija in 1889 uitgeroepen tot officieel kuuroord. De promenade aan de kust van Opatija is zo'n 11 kilometer lang en staat vol met bloemen en tropische planten. Je kunt hier genieten van goede restaurants en gezellige terrasjes. In het centrum zie je veel oude hotels en pastelkleurige villa's. De stad is daarnaast rijk aan historische gebouwen, onder meer in klassieke en barokstijl.

Geschiedenis
In de 19e eeuw is Opatija deel gaan uitmaken van het Oostenrijks-Hongaarse rijk. Hierdoor ontdekten de Austro-Hongaarse adel dat de natuur van de Opatija Riviera prachtig is en dat het een mild klimaat heeft. De lokale bevolking merkte dit ook en greep zo de mogelijkheid om het toerisme op gang te brengen. Menig welgestelde adel vestigde zich in Opatija. Een opmerkelijk aspect is dat je in Opatija niet zomaar een huis kon bouwen, deze moesten aan bepaalde voorwaarden voldoen. Dit deden ze om zo de stad te kunnen verdedigen tegen de aanvallen van eventuele piraten. Zij maakten de kust van Kroatië tot de 19e eeuw onveilig. Bijzonder is Villa Angiolina die gebouwd werd door Hignio Scarpa in 1844. Hij was een van de eerste adelen die naar het gebied kwam en een huis liet bouwen.

De kerk van St. Jacob is als kolonie van de Benedictijner monniken gebouwd in 1420. Deze abdij heeft later zijn naam aan de stad gegeven. Er is echter niet veel meer van het origineel over. In 1506 werd hij aangepast, vervolgens werd hij gerenoveerd aan het einde van de 18e eeuw en nog een keer uitgebreid in 1930. Een kopie van de Madonnina sculptuur staat voor de St. Jacob kerk. Dit is het symbool van Opatija. Het is een meisje met een zeemeeuw en werd gemaakt door beeldhouwer Zyonko Car in 1956.

Volgens mij ligt het niet in Istrië maar nog net in de Kvarner.
Maar goed, de auto gaat weer netjes in de parkeergarage en wanneer we daaruit lopen ziet Freek de koepel. Dat is mooi, gewoon de trap oplopen, en dan de diverse trappen naar de kerk.
Het is de “kerk van de aankondiging van de maagd Maria.”
Groot en mooi, en binnen is het heel stil. We zien alleen geen orgel, wel boven iets kleins dat een orgeltje zou kunnen zijn.

Weer beneden op de boulevard gaan we weer op ons adresje van gisteren koffie drinken. Het gaat wat regenen dus we doen maar 2 bakkies. Lekkere koffie zowaar.
Hierna lopen we een stukje langs de zee. De zon wil niet echt doorkomen maar de temperatuur is goed. In de verte wordt het donker boven de bergen.
We komen bij de kleine kerk van Sv. Jakov. Dit was vroeger een abdij waarom heen een stadje gebouwd is. Dat is nu niet meer te zien. Het is één lange boulevard met hotels, die vroeger misschien woonhuizen waren. En in de bergen is bebouwing.

Wanneer we buiten komen gaat het regenen. Kom op, we lopen door naar de Konzum die hier ook is. Maar ook hier geen groente en fruit dus gaan we weer weg naar de garage. En vandaar met de auto naar de Lidl.
Hoewel onze Tommie geen specifieke adressen kan geven van campings etc. weet hij ons wél naar de Lidl te brengen. Hier slaan we in voor een paar dagen. Bloemkool, lekker. En fruit. Zalmfilet is nergens te vinden, ook niet in de diepvries. Wel tig soorten inktvis.

Met het weer komt het niet meer goed. Eenmaal op de camping gaat de zon even schijnen, om na 3 minuten weer te verdwijnen. En het is fris dus blijven we binnen.
Om een uur of 3 komt er een enorme hagelbui met stortregen en onweer.
Daarna droogt het min of meer op en nu (19.30 uur) is het écht al een poosje droog.
Op de weersverwachting van weeronline hoeven we in elk geval niet meer te vertrouwen. Die spiegelt het steeds mooier voor dan de werkelijkheid blijkt te zijn.
We lezen dat Coby haar heup-operatie goed doorstaan heeft gisteren.
Gelukkig.