Heerlijk, ff internetten. - Reisverslag uit Ohrid, Macedonië van M.L Hulsbos-de Ruijter - WaarBenJij.nu Heerlijk, ff internetten. - Reisverslag uit Ohrid, Macedonië van M.L Hulsbos-de Ruijter - WaarBenJij.nu

Heerlijk, ff internetten.

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg M.L

27 Mei 2010 | Macedonië, Ohrid

Lieve beste allemaal,

Vanuit het internetcafe een bericht aan jullie. Het gaat erg goed met ons en we genieten met volle teugen. De overtocht van Venetie naar Griekenland was een belevenis. Helaas kan ik hier geen foto's meesturen. Eenmaal op de boot moesten we naar boven. We waren gewaarschuwd dat we flink gas moesten geven anders bleef je op de helling hangen en dat zou een drama zijn. Gelukkig viel dat allemaal erg mee en eenmaal boven werden we door drukdoenerige mannen met fluitjes achteruit langs de wand gemanouvreerd. Onder de caravanpootjes legden we stukken rubbermat tegen de trillingen van de motor 's nachts. Wat een schip en wat er allemaal ingaat! Het weer was prachtig tijdens de overtocht (van 14 tot 12 uur) dus we zijn met onze kampeerstoelen naar dek 7 getogen en hebben daar heerlijk in de zon gezeten. Ook het restaurant was prima en we hebben heerlijk geslapen. De volgende ochtend was het regenachtig. We reden een tocht door de bergen naar de volgende camping maar veel hebben we niet gezien door de damp die overal hing. Vanuit deze camping in Joaninna hebben we tochtjes gemaakt en hier bleef het hele spul staan toen we naar Albanie gingen.
Albanie: wat een prachtig land. Ruige bergen en armoedig. Door het hele landschap zie je kleine bunkertjes van 1 tot 10 personen.Nog uit de communistische tijd. Er zijn 750.000 van die dingen en er is geen geld om ze op te ruimen. Ze worden pillendozen genoemd om hun vorm.
Ons hotel was prima. Je ziet overal grote gebouwen, halfklaar en nix meer. Geld is op, werkeloosheid etc. Maar als je de wegen ziet snap je wel dat het toerisme een zware dobber heeft omdat alles door de bergen gaat en een luchthaven ontbreekt. Wij zaten trouwens in Saranda, een grote toeristische stad. De mensen zijn erg aardig. We zaten op een muurtje aan het strand en dan komt een mannetje een hand geven. Hier ook excursies met de bus gemaakt.
Maandag zijn we in Macedonie aangekomen na een reis van 9 uur en een verschrikkelijk slecht wegdek (vandaar die 9 uur over 356 km.) maar het was een prachtige tocht. Vandaag hebben we allerlei kerkjes en fresco's bekeken en morgen hebben we een officiele excursie naar het Prespameer en het klooster van Naum. Half 9 weg, 18 uur terug. Dus een hele dag. De groep is op leeftijd, we denken dat de gemiddelde leeftijd over de 72 gaat! De oudste is 83, dan nog iemand van 81, 80, 78 etc.
De leiding is erg goed. Omdat deze reis voor het eerst georganiseerd wordt door ACSI heeft de leiding veel werk om alles uit te pluizen. Ze voelen zich ook heel verantwoordelijk. De camping in Struga is minimaal. 2 douches en toiletten voor de heren en hetzelfde aantal voor de dames. Vandaag komt er een groep van de NCRV met 22 caravans. We vrezen nooit meer te kunnen douchen met zo'n aantal mensen, of te laat of zo. Er is geen wasmachine, die kunnen we in het bijbehorende hotel een km. verderop laten doen. Brood is ook niet te koop, dat moet je in het dorpje (op loopafstand) halen.Het gras is niet gemaaid, kortom nog communistische toestanden. Alles vergane glorie. Een hele serie dezelfde kleine caravans die niet meer gebruikt worden, een groot restaurant ooit geweest. Maar een prachtige plek aan het meer. We reizen zondag richting Skopje. Wie weet is daar internet voor de laptop zodat ik wat foto's kan sturen. Mensen, nu gaan we lekker ergens eten want we steunen hier graag de economie haha. Heerlijk eten voor hooguit 20 euro.
Alles is hier erg goedkoop, maar ook armoedig. Ook weer veel niet afgebouwd spul. Allemaal kussen en omhelzingen en handen,
Freek en Marianne.

• 28 Mei 2010 - 11:04

Lieneke:

Hoi Luitjes, gelukkig gaat het goed met jullie, genieten maar!!!
    Hier alles zijn gangetje.
    groetjes Lieneke

• 29 Mei 2010 - 19:01

Marcel De Lange:

Hallo Freek en Marianne,

In Maasdam gaat alles nog prima, blijf lekker vakantie vieren en genieten. Ben een beetje jalours!

Hartelijke groet,

Marcel