Thessaloniki en de Koningsgraven in Vergina. - Reisverslag uit Methóni, Griekenland van M.L Hulsbos-de Ruijter - WaarBenJij.nu Thessaloniki en de Koningsgraven in Vergina. - Reisverslag uit Methóni, Griekenland van M.L Hulsbos-de Ruijter - WaarBenJij.nu

Thessaloniki en de Koningsgraven in Vergina.

Door: Marianne.

Blijf op de hoogte en volg M.L

07 Juni 2010 | Griekenland, Methóni

Een dag met een sterretje.
Om 9.00 uur vertrekken we met de bus om een bezoek te brengen aan Thessaloniki. We zien maar een klein stukje van deze stad, maar als we hoog in de oude stad staan hebben we een fantastisch uitzicht. Onze gids vertelt veel maar het blijft niet zo hangen. Het is erg warm en we doen eerst weer een koffiestop. Dat moet bij iedere gids geregeld worden want alleen die gekke Nederlanders willen altijd een koffiepauze! Hierna stappen we weer in de bus voor een korte rit. We stappen uit bij de kerk van de heilige Dimítrios. Hij werd in de 3e eeuw geboren en was een overtuigd Christen. Hij verkondigde het geloof vaak in de Romeinse thermen en Keizer Galerius liet hem daarom arresteren en ter dood brengen. De kerk die aan Dimítrios gewijd is werd gebouwd op de plaats waar hij ter dood is gebracht en is de grootste kerk van Griekenland.
Na het bezoek aan de kerk lopen we naar het centrum en daar hebben we tijd voor onszelf. We lopen over de leuke, gevarieerde markt en drinken ergens wat. We zitten buiten en er komt een dame naast Freek zitten. Even later vraagt ze of Freek even op haar tas wil letten!! en gaat (denk ik) naar het toilet. Over blind vertrouwen gesproken. Dan komt ze terug, zegt: Thank you en gaat weer zitten. Heerlijk, zo iets.
We lopen rustig naar de afgesproken plek waarvandaan we ons naar het lunch adres begeven. En dat is alweer zo verukkelijk. Er komen schalen met hapjes en happen, voor iedereen van alles 1 stuk. Er is weer teveel. Daarbij weer Griekse salade en een glaasje wijn en water.
Uitbuiken doen we weer in de bus die een flink eind moet rijden om ons in Vergina te brengen. Hier zijn sinds de 19e eeuw opgravingen verricht en een paleis, theater en koningsgraf blootgelegd. Maar de topper was de vondst in 1976 van een Macedonisch graf, nog helemaal intact en vol met kostbaarheden. Daarbij een schedel met een beschadigde oogkas...dat moest Philippos de 2e zijn, de vader van Alexander de Grote. Die had oit een pijl in zijn oog gekregen waardoor zijn gelaat was geschonden.En men vond van het skelet 2 benen van ongelijke lengte, en ook dat klopte want Philippos was ooit van zijn paard gevallen en liep daardoor mank.
We zijn hier op een plaats van grote historische betekenis en we vinden het fantastisch. Aan de buitenkant zie je alleen een grote heuvel met gras begroeid, en een deur. Maar als je dan binnenkomt! De graven zoals ze gevonden zijn, met poorten als ingang. Vitrines met de schatten waarbij aangegeven wordt wat het voorstelt enz. We zijn opeens in een andere wereld. Jammer, niet fotograferen. Als we weer buitenkomen zijn we er stil van. En iedereen is ook wel moe na zo'n dag vol indrukken. Dus zitten we allemaal wat stil in de bus die ons naar de camping brengt. Rond 18 uur zijn we weer terug.
En doordat de lunches altijd warm zijn hoeven we alleen maar een broodje klaar te maken.