Dinsdag 24 aug. - Reisverslag uit Dausse, Frankrijk van M.L Hulsbos-de Ruijter - WaarBenJij.nu Dinsdag 24 aug. - Reisverslag uit Dausse, Frankrijk van M.L Hulsbos-de Ruijter - WaarBenJij.nu

Dinsdag 24 aug.

Door: Marianne.

Blijf op de hoogte en volg M.L

24 Augustus 2021 | Frankrijk, Dausse

We gaan naar Cahors, en dan via een andere route, om te zien of we dat beter vinden rijden met de caravan. Via Tournon, naar Fumel en dan de D911 en 811.
Het is een stuk langer, en absoluut niet beter met de caravan. Door drukke dorpjes, waar je ontzettend moet opletten waar je heen moet. De weg lijkt eindeloos.
De route die we naar de camping reden, en straks dus ook weer terug, staat niet op de ANWB routekaart! Vanaf Cahors de D653 richting Villeneuve sur Lot, en later de D656 aanhouden.
In Cahors moeten we het parkeren betalen. Gelukkig is er een aardige mijnheer die ons helpt met het Frans. Het is nu bijna 11 uur en we staan tot 14.30. Prima.
Op zoek naar het toeristentreintje, dat is dichtbij. Het zit bijna vol en opgepropt. Dat gaan we dus niet doen. Helaas pindakaas. Dan eerst maar es koffie bij de aanlegplaats van de rondvaartboot, die op het punt van vertrek ligt.
We besluiten naar de oude binnenstad te lopen. Via saaie straten met hoge flats komen we er na 10 min. We zien een soort Ramblas, zoals in Barcelona. Een heel brede straat met winkels en grote bomen. Deze volgen we een stukje. We willen naar de kathedraal St.Etienne. Maar als we daar vóór staan, is het niet de moeite waard. We zien een oud gebouw, een flets roosraam en 2 deuren. That’s it. Ingebouwd, er vlak naast zit een moderne artsenpraktijk!
Zelfs geen foto gemaakt.
We lopen door wat kleine, echt Franse, smalle straatjes en zoeken dan een terrasje om te eten.
Onder de boom, in de schaduw met af en toe een windje. Heerlijk.
We bestellen een voor- en hoofdgerecht. De serveerster wil dat we ook een nagerecht bestellen en als we dat dan niet meer willen, kunnen we het annuleren! Nou ja, als jij dat wilt…
Ik eet een heerlijke gazpacho, een koude Spaanse soep. Freek een tartaartje van vlees en van alles.
Het hoofdgerecht is voor mij superkrokante stukjes kip met een bijzonder sausje en slappe friet. Freek heeft een heerlijke lap boeuf.
Ik hoef mijn fromage niet meer, en Freek wel. Hoe leg ik dat uit in het Frans?
Als de borden opgehaald worden, zeg ik dat. Doe mij maar koffie. De serveerster gaat weg, en even later komt er iemand met 2 bordjes kaas. 3 minieme plakjes maar toch. U heeft ze besteld! Ja maar...dan maar in het Engels. Ze begrijpt het en het is goed.
Later worden er 2 kopjes koffie gebracht. We zijn tevreden.
Als Freek gaat betalen moet ie ff opletten en ja hoor, er staan 2x fromages op de rekening!
We lopen op ons gemak naar de auto, die dichterbij staat dan we denken, en rijden terug naar de camping. We doen helemaal nix meer deze dag.
Henk en Sylvia hebben hun grote De Waard tent laten zakken omdat ze morgen naar huis gaan.
Ze slapen vannacht in een klein tentje van de camping. In eerste instantie mochten ze in het huurcaravannetje, maar daar slaapt de dochter van Saskia en Rien in, die voor 10 dagen over is uit Engeland. Ze vertrekt donderdag weer.

• 25 Augustus 2021 - 22:59

Toos Israel:

Weer een heerlijk verslag. wij zijn vandaag 25 augustus. een dagje naar Renesse geweest even weg vanachter de geraniums. Ik zit er een beetje doorheen de emmer is erg overgelopen. gelukkig ben ik van het uitje opgeknapt lieve groeten van ons