Hardanger Vidda. - Reisverslag uit Øvre Espedal, Noorwegen van M.L Hulsbos-de Ruijter - WaarBenJij.nu Hardanger Vidda. - Reisverslag uit Øvre Espedal, Noorwegen van M.L Hulsbos-de Ruijter - WaarBenJij.nu

Hardanger Vidda.

Door: Marianne.

Blijf op de hoogte en volg M.L

11 Juni 2012 | Noorwegen, Øvre Espedal

We ontbijten in de zon en doen rustig aan. Om half 11 lopen we de 600 mtr. naar het Naturcenter. Ook hier is een prachtige film over de Hardangervidda, net zoals we er één zagen in het gletsjer center over de gletsjers. Verder is er van alles te zien over de dieren en planten die op het plateau leven. Tussen de middag staan we weer in het warme zonnetje en we besluiten een lekkere forel te gaan eten in Eidfjord, en dan ook de boodschappen te doen.
Zo gezegd, zo gedaan, Freek maakt nog een foto van een oude auto die even bij het restaurant staat, en tevreden keren we terug naar de camping. We zitten lekker de hele middag in de zon en ik moet me zelfs insmeren! De koude wind is weg en we genieten.
Na het avondbrood maken we een tocht naar de Hardangervidda en de beroemde Vøringsfossen. Fossen betekent waterval. We klimmen zonder het in de gaten te hebben zo’n 1100 mtr. en merken dat pas bij het terugrijden, want dan dalen we als een gek. Wel merken we dat we hoog zitten want het is opeens 7° terwijl we met 18° vertrokken. We willen ergens een zijweggetje inslaan om een mooie route te rijden, maar we kunnen het niet vinden. We keren om en dan zien we de aanwijzing en de dichtgesneeuwde weg (nou ja, we zien het waarschuwingsbord uit de sneeuw steken). Hierboven is het nog allemaal besneeuwd, op de film zagen we hoe mooi het hier is als de sneeuw weg is. Het is een onwerkelijk landschap en ook weer doodstil als we uitstappen. Langs de weg staan overal stokken om de sneeuwschuivers te laten weten waar de weg is. Maar de weg is nu gelukkig helemaal sneeuwvrij. Het is ook de doorgaande route naar Oslo.
We stoppen nog bij het uitkijkpunt bij een grote stuw, en ook de weg die daar overheen loopt is afgesloten met een slagboom. Ervóór ligt nog een flinke pluk sneeuw, vandaar.
En dan dalen we naar de camping, waar de afwas en de koffie wachten.
Morgen vertrekken we naar Røldal, naar camping Hyttengrend. Als het weer zo mooi blijft, blijven we daar 2 nachten. We hebben gehoord dat het in het zuiden slechter is, dus willen we zo lang mogelijk van het goede weer genieten.
We lezen alle reacties, maar reageren er niet op in dit dagboek want dan doe ik nix anders meer dan internetten.Dus Jan en Cobi, bedankt.

• 13 Juni 2012 - 12:10

Nel En Ernst:

Hallo Marianne en Freek,
    Bedankt voor al je verslagen, maar aan alles komt een end. Wij gaan de volgende week ons voorbereiden op de terug reis. De problemen die ik met de wagen heb worden hier ter plaatse niet opgelost. We rijden terug in de hoop dat de wagen ons niet in de steek laat. Ook aan het internet termijn komt een eind en gaat de laptop definitief de tas in met alle verslagen en foto,s. Nog veel plezier en zien we elkaar weer in M'dam. Mvg