Maandag 20 april. - Reisverslag uit Santo António das Areias, Portugal van M.L Hulsbos-de Ruijter - WaarBenJij.nu Maandag 20 april. - Reisverslag uit Santo António das Areias, Portugal van M.L Hulsbos-de Ruijter - WaarBenJij.nu

Maandag 20 april.

Door: Marianne.

Blijf op de hoogte en volg M.L

20 April 2015 | Portugal, Santo António das Areias

Strakblauwe lucht. In de caravan is het 12°. Dekens buiten luchten en kachel aan, terwijl we gaan douchen. Dan ontbijt.
Ik breng de was naar Gary en stop het bij hem in de keuken in de machine. Hierna krijg ik een rondleiding door zijn 2 huisjes die hij verhuurt. Slaapkamers, keuken en badkamer.
Geen woonkamer want in de zomer zit je buiten. 1x voor 6 personen, 1x voor 2.
Vanuit de caravan zie ik dan de specht weer. Snel de camera, foto en filmpje. Niet een heel goeie kwaliteit, en geen geluid, maar je kunt hem zien.
Hierna horen we getoeter. De bakker, een andere, deze is vroeg. Broodjes en ja, hij heeft vruchtenkoeken. Gezond toch?
We zitten lekker in de zon, en de was is in een mum van tijd droog.
Vanmiddag gaan we in Beira het oude treinstation bekijken. Dat moet heel mooie handgeschilderde afbeeldingen hebben. We rijden weer de caravanroute richting de volgende camping, maar vinden toch de bochten te scherp en de helling te steil. De combi is niet goed. Dan toch maar de weg zoals we gekomen zijn. Is ook een flinke helling, maar geleidelijker.
In Beira is het warm. De auto zegt 21° maar het voelt veel warmer. Aan de straatkant ziet het station er vervallen uit. Tot 3 jaar geleden reed hier de nachttrein van Madrid naar Lissabon.
En voordat de EU er was, was Beira een belangrijk station want het eerste in Portugal vanuit Madrid. Dus iedereen uitstappen en douane formaliteiten.
Later niet meer rendabel. Tot 1½ jaar geleden reed er nog een vrachttrein.
Als we aan de kant van het spoor komen, ziet het er heel anders uit. De klok hangt er nog, en de oude opschriften boven de deuren zijn er ook nog. En inderdaad prachtige tegeltableaus.
We lopen Dolf tegen het lijf, met een paar wandelaars op pad.
We gaan es kijken of we ergens iets kunnen drinken, maar we vinden nix.
Dan maar terug naar de camping. Als we het dorp uitrijden steekt de baas van de Beira-Marvão camping z’n hand op. Zo, iedereen weer gezien.
Aan het eind van de middag komen er 4 terreinwagens de camping op. 4 stellen en 4 kinderen. Rijden off road tochten door Portugal. Ze blijven 1 nacht. Vanmorgen is een Belgisch campertje gearriveerd en gisteren een Engels campertje dat van Rosario komt.
Gisteren zijn ook een Duitser en Engelsman weggegaan. Dus het rouleert behoorlijk.
Omdat we morgen vertrekken rekenen we af bij Gary. Hij krijgt een pakje stroopwafels en ik krijg de marmelade cadeau (van sinaasappels van de camping). En later komt hij nog ff iets drinken en een babbeltje maken. Als we vragen of hij weet wat de beste route is om met de caravan te rijden, belooft hij er eentje voor ons te tekenen. Ben benieuwd, want we zitten hier lager dan de omgeving, dus zullen toch ergens omhoog moeten.
Dan gaan we nog verplicht een stukje lopen. Naar het uitzichtpunt in het dorp. Onderweg geven we de schapen ons stuk oud brood, maar ze lopen weg. Stomme beesten.
Op de camping is het nog te warm om te koken (18.45 uur). Dus aperitiefje met kaasje.
Om 19.45 kunnen we eten. Lekker, snijboontjes.
De Fransen zijn luidruchtig, dat heb je met een groepje al snel. Als het later koud wordt zullen ze wel in hun hok kruipen. Ze hebben allemaal daktenten.

• 21 April 2015 - 19:18

Diane:

Wat een mooi stationnetje, het lijkt wel Delfts blauw. En jullie treffen het met het weer vandaag . Wel genieten zo op zo'n mooi plekje zeg (eerste foto). Veel plezier nog, groetjes Diane
    Ps vanaf vrijdag gaat Lau ( van mijn moeder) ook iedere dag meelezen.