De Aurlandsvegen. - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van M.L Hulsbos-de Ruijter - WaarBenJij.nu De Aurlandsvegen. - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van M.L Hulsbos-de Ruijter - WaarBenJij.nu

De Aurlandsvegen.

Door: Marianne.

Blijf op de hoogte en volg M.L

01 Juni 2012 | Noorwegen, Sogndal

We gaan vandaag de oude route rijden van Laerdal naar Auerland. Het is nu een toeristische route want sinds 2001 is hier de Laerdaltunnel van 24 km! voor gekomen. De langste tunnel van Europa.
En het is een FANTASTISCHE route van 48 km. We doen er 1½ uur over, dwars door de bergen. Het begint groen maar naarmate we hoger komen wordt alles wit. De weg is sinds vandaag open, in de winter kun je er dus niet rijden.
Overal in de bergen en langs de weg zijn er watervallen of valletjes en overal bruist het. We kunnen wel blijven fotograferen. En het sneeuwlandschap: het is of we op wintersport zijn.
De sneeuwmuren zijn hoger dan de gewone sneeuw omdat het opgestuwd is door de sneeuwschuivers (leerden we van Marcel). Maar er ligt toch een behoorlijk pak en we kijken onze ogen uit. En dan komen we bij Stegastein, een uitzichtpunt dat 640 mtr. boven de plaats Aurland ligt (hangt) en vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over de fjord. Het is een soort loopbrug met aan het eind een doorzichtig scherm waardoor je prachtig naar beneden kunt kijken. Uiteraard treffen we ettelijke Nederlanders en na een praatje gaan we weer verder. We eten de laatste krentebollen in de auto en denken dat het wel mooi is om straks dezelfde route terug te rijden. Maar dan…na een paar scherpe bochten staan we in de file! Er staan 2 auto’s en een camper vóór ons te wachten. We stappen uit en gaan kijken wat er aan de hand is. Er blijkt een dragline aan het werk te zijn en die gooit z’n rommel in een grote vrachtwagen. En ja hoor, die vrachtwagen wil omhoog en kan ons niet passeren. Ik loop vast naar de auto, Freek staat nog bij het werkspul en dan zie ik dat de auto heel zachtjes begint te rollen. Ik schrik me lam en gil naar Freek en ga aan een deur hangen. Iemand anders duwt tegen de voorkant en dan is Freek er gelukkig. Kwestie van je handrem goed aantrekken! Een kilometer verder staat weer zo’n ding, maar nadat we ff gewacht hebben kunnen we erlangs.
Maar nu hoef ik de route zo niet meer terug! We rijden via de aanwijzingen naar de tunnel en erdoor. Gaat vlekkeloos. De tunnel heeft 3x een hoge koepel die blauw verlicht is waardoor je ogen weer heel even op normaal komen.
Om 14 uur zijn we bij de caravan, we doen een half uurtje nix en dan gaan we naar het Wilde Zalm- centrum. Dat is op loopafstand. We zien eerst een interessante film en lopen dan het museum door. Erg veel tekst in allerlei talen, maar…juist! Dus we lezen wat Engels en Duits, en zien in het aquarium wat kleine en grote zalmen in hun verschillende groeifasen.
Om 16 uur hebben we het wel gezien en lopen terug naar de camping. Bakkie thee en de foto’s en het verslag maken.
Morgen vertrekken we naar camping Kjörnes bij Sogndal, we denken dat die leuker is en wat dichter bij de dingen die we willen gaan zien. Ws.een uurtje rijden door een tunnel en met de pont. Dus weer leuk ritje.

• 01 Juni 2012 - 16:46

Lizette:

En wie reed er deze dag?? ;-))
    Jullie worden hard uitgelachen door Tim en manlief schudt zijn hoofd maar es.....

• 01 Juni 2012 - 19:54

Marcel Tito:

Super om te lezen dat jullie zo genieten. Iedere keer als ik die route rij geniet ik weer van de omgeving, en zo'n tegenligger is een regelmatig voorkomende gebeurtenis.
    Doe de groeten aan de vrouw achter de balie bij kamping Kjørnis, als ze er zit want haar kinderen zitten er ook vaak.
    Wens jullie weer het allernbeste, veel plezier. Stap uit de auto op het veer naar Sogndal en probeer te zoeken naar bruinvissen, die zitten daar erg veel. Lykke til, eh, succes en veel plezier.

• 02 Juni 2012 - 07:52

Ernst:

Hallo Marianne en Freek,
    Waar haal je de tijd vandaan om die lange verslagen te maken. Begrijpelijk dat je binnen zit met die buiten temperatuur, hier is het nu (09.47u) 20 graden nog even en het is 25+.
    Dus zijn wij liever buiten. Carla die een week geweest is is weer thuis, ze heeft de verwennerij goed doorstaan en toch nog mooi bruin geworden.
    Veel plezier in dat hoge noorden.
    Nel en Ernst