Gieren. Zondag 22 mei. - Reisverslag uit La Fresneda, Spanje van M.L Hulsbos-de Ruijter - WaarBenJij.nu Gieren. Zondag 22 mei. - Reisverslag uit La Fresneda, Spanje van M.L Hulsbos-de Ruijter - WaarBenJij.nu

Gieren. Zondag 22 mei.

Door: Marianne.

Blijf op de hoogte en volg M.L

22 Mei 2011 | Spanje, La Fresneda

Vandaag is Lizette jarig. 40 wordt ze en we zijn er niet bij! Moeders heeft een beetje schuldgevoel, en dat vindt dochterlief vast stiekem wel een beetje leuk.
Tegen kwart voor 9 rijden we weg naar het ontmoetingspunt vanwaar we naar de gieren zullen gaan. 3 auto’s van de camping, en op het ontmoetingspunt is nog een auto. José rijdt voorop met zijn 4WD. Het gaat via een heel smal zanderig, hobbelig en keiig landweggetje.
Hellinkje nemen, bochtje draaien, links een kuil, daar een kei….maar het gaat niet hard en we komen waar we wezen willen. Op een gegeven moment is er ruimte om de auto’s te parkeren en we lopen over een bospad de berg op. De telefoons zijn uit en we mogen niet praten, want als de gieren schrikken komen ze niet eten. Goed, dat geloven we dan maar.
We zien de vale gieren al cirkelen, want José voedert ze nu al 23 jaar op dezelfde tijd en plaats.
Aan het eind van het pad is het observatorium. We gaan het gebouw binnen en na verscheidene trappen beklommen te hebben komen we in een ruimte met grote ramen. Er staan banken waar we kunnen zitten om het spektakel te bekijken en te filmen.
De echtgenote van José spreekt een heel klein beetje Engels en legt af en toe iets uit.
Er zitten al gieren in een groep op de grond, en er cirkelt van alles in de lucht. Dan gaat het hek open en komt José met een kruiwagen aangedraafd. Hij gooit hem leeg en loopt weer weg. De vogels drommen rond het eten (afval van het slachthuis) en dan komt José weer terug. In totaal loopt hij 4x heen en weer. We kijken onze ogen uit. Sommige vogels hebben een geel merk, geen idee wie dat gedaan heeft. Na het eten gaan ze lekker iets drinken, en ze klimmen daarna op een heuveltje om vandaar weg te vliegen.
We staan er wel dichtbij maar je kunt je toch niet voorstellen dat de spanwijdte van de vleugels zo’n 2 tot 3 meter bedraagt.
Ik maak een filmpje met mijn fotocamera, en gelukkig heb ik mijn flits kunnen uitzetten om foto’s te maken.
Een bijzondere excursie, weer es heel iets anders.
Om half 11 zijn we terug bij ons vertrekpunt en rijden we naar Horta de San Joan waar een lunchroom zit met Belgische eigenaars. Daar willen we koffie met gebak gaan nuttigen om Lizette’s verjaardag te vieren.
Het centrale plein zit vol terrasjes in de zon, en om de hoek in de schaduw is de lunchroom die hier gewoon cafeteria heet. Er is geen gebak maar wel Belgische wafels en crêpes. We nemen een lekkere bak koffie met Freek een wafel en ik een crêpe. Allebei met ijs en warme chocoladesaus. Lekker hoor.
De Belg woont hier 5 jaar en verkoopt broodjes en wafels ed. en in het hoogseizoen ook taart en eigengemaakte bonbons. Hij kan leuk vertellen, dus nemen we nog maar een koffie.
Dan willen we weer lekker terug naar de caravan en in de zon lopen want in de schaduw is het toch redelijk fris.
Om half 2 zitten we weer in onze stoelen met een boek.

• 22 Mei 2011 - 18:07

Lizette:

Wow, maar goed dat jullie achter glas staan... haha!
    Ik heb aan je gedacht hoor, toen ik aan de appeltaart, sandwiches, scones met clotted cream & jam, chocoladecake, enz. zat..... en niet te vergeten 6 heerlijke soorten thee.
    Kon ik ondertussen naar jullie mooie blommen kijken.
    Liefs van jullie ouwe jongste kind....

• 23 Mei 2011 - 12:20

Leny En Krijn:

Van harte gefeliciteerd met jullie dochter. Als ik het zo lees, crêpes en gebak vliegen de kilo's er weer aan. Hoe moet dat straks in Nederland. Lijnen???
    Geniet van jullie vakantie.
    Leny en Krijn

• 24 Mei 2011 - 17:04

Wieneke 25-5:

Even laten weten dat ik jullie nog steeds volg. Zo te lezen gaat het prima. Lekker ontspannen.