Park Vransko jezero. - Reisverslag uit Biograd na Moru, Kroatië van M.L Hulsbos-de Ruijter - WaarBenJij.nu Park Vransko jezero. - Reisverslag uit Biograd na Moru, Kroatië van M.L Hulsbos-de Ruijter - WaarBenJij.nu

Park Vransko jezero.

Door: Marianne.

Blijf op de hoogte en volg M.L

26 Mei 2013 | Kroatië, Biograd na Moru

Het is vannacht gaan regenen en het houdt niet op. De hele ochtend stort het en het is koud. We doen even de kachel aan! Tussen de middag piept de zon af en toe tevoorschijn en we eten ons broodje buiten in de zon. Hierna gaan we ons geplande uitstapje maken dat we als tip van de bazin hebben gekregen, met een kaart. We gaan naar een groot meer dat vlak achter de strandweg ligt, en waar in de bergen een uitzichtpunt is waarop je alle eilanden kunt zien liggen.
De wolken zijn vaak donker en dreigend, maar we zien de zon ook vaak en het blijft droog. De temperatuur is 12°. De smalle maar geasfalteerde weg lijkt door een soort niemandsland te lopen, maar we passeren toch wat dorpjes en bebouwing langs de weg. Dit is een vogel reservaat.
Wanneer we het uitzichtpunt Kamenjak naderen stijgt de weg flink en staan er witte kruisen in steenhopen langs de weg. 14 stuks. We zetten de auto op de parkeerplaats en lopen een stukje verder naar boven, waar een bordje staat dat de toegang 20 kuna kost ( € 2,80.) Dit is voor de instandhouding van het park. Er komt een dame op ons aflopen om het geld te innen. Zij vertelt dat de kruisen een aandenken zijn aan de partizanen uit de 2e wereldoorlog. Er staat ook een kapelletje waar mensen zich verstopt hebben , want er is een put van 58 mtr. diep waar men zich in liet zakken. De dame doet de deur voor ons open zodat we dat kunnen zien.
Het uitzicht is schitterend, en we verbazen ons erover dat we daar beneden ergens gereden hebben met de caravan, maar hiervandaan lijkt alles één groene vlakte. Als we héél goed kijken kunnen we auto’s zien rijden.
Even verderop staat een kijker waardoor je alles wat dichterbij kunt halen. We zien bootjes op zee en de dorpen op de eilanden. Het is een prachtig landschap.
Hiervandaan rijden we naar Tisno. Hier brengen Freek, Karin en de jongens hun vakantie door met hun boot. We hebben wat ge-what’s-appt met Freek en hij zegt dat er een lekkere ijssalon over de brug is. Dus dat moeten we dan maar es gaan ervaren. In het dorp is het megadruk, we kunnen over de brug niet parkeren omdat alles propvol staat. Dan maar terug en aan de andere kant van het water proberen. Op een doodlopende weg zetten we de auto op een stoep.
Inderdaad heeft de ijssalon Valentino heerlijk ijs en lekkere koffie. Freek neemt een bananasplit € 4,00 en ik een BBC- coupe. 6 verschillende bolletjes ijs, dot slagroom en aardbeitjes, plakjes appel en sinaasappel en een paar stukken banaan. € 4,80! De suikerzakjes van de koffie bewaren we voor Freek en Karin. Het is leuk om de omgeving te zien waar ze het zo naar hun zin hebben. En wanneer je alle eilandjes ziet, en al het water, begrijp je nu hun verhalen ook goed.
Terug op de camping, het is nu 14°, krijgen we van de bazin een schaaltje bolletjes. Het zijn hele kleine oliebolletjes, die ze voor iedereen gebakken heeft.

• 27 Mei 2013 - 07:22

Freek:

Leuk dat je daar geweest bent. Zo te lezen is het wel wat duurder geworden ( of wij keken er niet zo naar, dat weet ik niet meer ). Dat grote meer waar jullie geweest zijn, is dat het zoetwatermeer, knalblauw ?.
    Hopelijk krijgen jullie wat warmer weer zodat je de tocht naar de Kornati eilanden kan maken met een van de rondvaartboten.
    Veel zon en weinig regen toegewenst !

Niels is trouwens 2-de geworden bij het toernooi in Landgraaf, een hele prestatie van de 30 hoog spelende teams ! Eerste nacht had hij 10 minuten geslapen, 2-de avond de voetbal op TV niet meer kunnen zien, toen sliep hij 12 uur............tja.....

Freek / Karin / Niels en Emiel