Zaterdag 25 april. - Reisverslag uit Mérida, Spanje van M.L Hulsbos-de Ruijter - WaarBenJij.nu Zaterdag 25 april. - Reisverslag uit Mérida, Spanje van M.L Hulsbos-de Ruijter - WaarBenJij.nu

Zaterdag 25 april.

Door: Marianne.

Blijf op de hoogte en volg M.L

25 April 2015 | Spanje, Mérida

De lucht is grijs, maar het moet toch rond de 20 gr. worden.
De douche is heerlijk, maar ik ben blij met mijn badslippers.
We gaan naar Merida, de oudheden bekijken. We hebben een tekeningetje gekregen waar we het best kunnen parkeren. En dat blijkt een straat achter de toeristen info én het amfitheater te liggen.
We kopen een ticket, en omdat we senioren zijn betalen we de helft = € 6 pp.
Met deze ticket kun je 5 oudheden bezoeken, en de musea zijn gratis voor senioren.
Op dit moment geeft mijn laptop er de brui aan, er is een fout en hij wordt opnieuw opgestart. Dus kan ik dit weer opnieuw tikken!
Het amfitheater is ongelooflijk. Gebouwd in de tijd van keizer Augustus! En gróót.
We dwalen erdoor heen, af en toe valt er een spetter. De Japanners lopen direct met een plu, en we zien ook een groep die allemaal een wit petje ophebben!
Uiteindelijk hebben we het wel gezien, en we gaan met de toeristentrein mee. Die rijdt op tijd, maar wél als er minstens 15 mensen in zitten…We rijden een half uur en zien veel van de stad. Je struikelt ahw over de oudheden. Zo, nu gaan we een eettentje opzoeken. Dat is niet moeilijk, vóór het amfitheater staat iemand met een bos flyers, lunch voor € 9,-
3 gangen drinken. Doen we.
Verkwikt lopen we na het eten naar het museum van de Romeinse kunst. Museo nacional de arte romano.
Een groot gebouw met allerlei dingen uit de oudheid. Beelden zonder hoofd, hoofden zonder beeld (veel), opgegraven voorwerpen en veel mozaïeken.
De mozaïeken liggen op de vloer, maar veel zijn aan de muur bevestigd. En giga groot. We vragen ons af hoe ze die daar gekregen hebben. Ik vraag het aan een suppoost die daar bij bosjes zitten. Hij spreekt wat Engels, en in half Engels en half Spaans vertelt hij dat ze ze eerst ingesmeerd hebben, toen op z’n kop eruit gehaald of zoiets. In elk geval in stukken van 1 vierkante meter aan de muur bevestigd, waarbij er nogal wat gesneuveld is. De kleuren zijn authentiek, en wat er wit en grijs is, is gerestaureerd.
Dan zegt hij iets van: “Niet officieel” en lijkt het of hij “Hitler” zegt.
Hij laat ons in diverse mozaïeken de swastiki zien, het hakenkruis. Dat was een symbool van oa de Indianen. Toch apart als je ff met zo iemand een gesprekje aanknoopt.
We hebben zo intussen wel genoeg oud spul gezien en vertrekken naar de kerk van St. Eulalia. We vinden het eerst niet, ondanks de plattegrond, maar na vragen lukt het uiteraard.
We hebben onze ticket voor de crypte, onder de kerk, en zien daar weer opgravingen. Daar zijn we snel weer uit, en als we vragen of we de kerk niet kunnen bezoeken, kan dat om 18.45 uur. Het is nu 14.30 uur dus…nee.
We gaan onze voeten voelen en lopen via de tempel van Diana terug. Midden in de stad. Daar doen we ook ff een drankje om nog naar de auto te kunnen lopen. Dat is in 5 min. gepiept want het ligt allemaal redelijk dicht bij elkaar.
De meeste winkels zitten nu dicht tot 17 uur, siësta.
We kopen nog een ijshoorn (jaja, met ijs) om makkelijker te lopen.
Dan willen we naar de Lidl die op de route ligt maar nemen de ingang van de buren, de Dia. Ook goed. Als we alles hebben gaan we op de camping een koppie thee zetten. Er komen nog een paar campers en caravans binnen, waaronder 1 Nederlander.
We zitten in het zonnetje dat toch tevoorschijn komt, maar om 19 uur is het uit met de pret want dan gaat het gieten.
Morgen wordt het een regendag dus dan gaan we weer rijden. Dit is geen camping om een hele dag gezellig in je caravan te zitten.
Een uurtje later is het weer droog.

• 25 April 2015 - 22:19

Freek:

Weer een hoop stenen gezien zie ik. Zo zien wij ook is wat daar allemaal is. En wij maar denken dat dat alleen richting Italie / Griekenland te vinden is.

• 25 April 2015 - 23:08

Ernst:

Hallo Marianne en Freek,
    Mooie dag met al die oudheden, maar pas op; waar je mee omgaat wordt je mee besmet (grapje).
    Geen grapje is dat mijn psa nul (onmeetbaar) is. Dus staat de caravan vlg week voor de deur en gaat de reis snel aanvangen. We gaan naar Royan Fr. Overigens is er vandaag veeeeeeeel regen gevallen.
    De groeten en nog veel plezier van ons.

• 26 April 2015 - 11:38

• 26 April 2015 - 11:38