Donderdag 2 april. - Reisverslag uit Santa Marta de Tormes, Spanje van M.L Hulsbos-de Ruijter - WaarBenJij.nu Donderdag 2 april. - Reisverslag uit Santa Marta de Tormes, Spanje van M.L Hulsbos-de Ruijter - WaarBenJij.nu

Donderdag 2 april.

Door: Marianne.

Blijf op de hoogte en volg M.L

02 April 2015 | Spanje, Santa Marta de Tormes

Het dak van de auto is wit! Lekker de kachel aan want het heeft gevroren.
We staan om 9.45 uur bij de bushalte bij het hotel. Wat een luxe.
De bus doet er 3 kwartier over en stopt in het centrum van Salamanca.
We lopen naar het Plaza Mayor en strijken neer op één van de vele zonnige terrassen. Wat een mooi plein is dit, omgeven door hoge oude gebouwen (huizen).
We bestellen koffie en churros (spreek uit: tsjoeros) en dan krijgen we koffie en 2 glazen sinaasappelsap. ???? We zeggen dat dit niet goed is en dan is het: “o, chúrros blablabla….
En even later wordt een bordje met de gefrituurde staafjes neergezet. Langwerpige oliebollen haha.
We gaan naar de toeristen info en treffen daar een Belgisch meisje die stage loopt.
Ze geeft ons allerlei folders, en het programma van de vele processies. Ze vertelt dat DE processie vanavond (witte donderdag) om 20.30 uur is.
We gaan nu eerst de universiteit beklimmen. Vandaar heb je een mooi uitzicht over de stad. Het is gezellig druk in de stad.
Dan zien we als we boven uit de universiteit kijken het toeristentreintje. Ok, dat gaan we ook doen. Maar eerst een bezoek aan de kathedraal. Zo gezegd, zo gedaan. Het treintje zit elke keer stampvol dus er is wel animo voor.
We hobbelen door de straatjes en het is wel leuk.
Hierna eten we op een terras. Alsjeblieft wel in de zon anders is het te fris. Gazpacho en ternera (dun lapje rundvlees) voor mij, ham met meloen en flinke kippenpoot voor Freek.
Allebei slappe frietjes erbij.
Wijn en koffie, klaar voor € 26,-
We lopen op ons gemakkie naar de bus van 14.30 en willen vanavond dan met de bus van 18.45 weer naar Salamanca voor de processie.
Terug doet de bus er een kwartier over! Hij rijdt ahw. een rondje en terug zitten we aan het eind van dat rondje. Mooi.
Op de camping zijn alle campers van “de club” verdwenen. Nu zien we de ruimte weer zonder al die kolossen. Er zijn wel wat nieuwe caravans en campers gekomen maar die staan niet allemaal op een kluit.
We zitten een poos lekker in de zon, totdat we weer iets moeten eten voor we op pad gaan.
We eten de laatste mueslibollen op en zijn op tijd voor de bus.
Er zijn meer mensen die naar Salamanca willen, en de bus loopt propvol. Wat een verschil met vanmorgen…
In Salamanca is het druk. Het Plaza Mayor is vol mensen, waarvan sommigen gezellig op de grond zijn gaan zitten.
We lopen richting beginpunt van de route, maar zien bij de universiteit veel mensen op de trappen zitten. Goed plan, want het duurt nog bijna een uur voor de processie begint. Wel duurt het dan langer voor ie hier is, maar ja.
We vinden een plaatsje en dan horen we na een half uur trommels. Hè, bijzonder. Dat kan de processie nog helemaal niet zijn. Toch is het er één, en later horen we dat dit de processie van een andere Hermandad (broederschap) is.
We maken foto’s en filmpjes. Het is traditie, en vooral ik vind het een beetje poppenkast. Freek zegt dat ik het niet zo serieus moet nemen, en dat zal dan wel.
Als de processie afgelopen is struinen de mensen weer door elkaar. Wij blijven op ons plaatsje zitten en na een half uurtje komt dan DE processie.
Van hetzelfde laken een pak, alleen lijken hier de “tafels” waar de beelden opstaan groter.
Je ziet de voeten van de dragers, die verder helemaal schuilgaan onder de loodzware last.
We tellen 8 of 9 voeten achter elkaar, dus links en rechts moeten dat zo’n 16 of 18 dragers zijn. Sommigen blootsvoets. Dát vind ik dan bijzonder, anoniem op je blote voeten zo’n zware last torsen. En het is koud! Uiteraard loopt men heel langzaam.
Vlak voor ons moet er gerust worden, en de “tafel” zakt op aanwijzing van een man met puntmuts. Er wordt wat heen en weer gelopen en gerommeld, en ik moet wel lachen om 2 knullen die met een wierookvat zwaaien.
Na een poos gaat het hele spul weer verder, en het is indrukwekkend om te zien hoe het beeld de hoek omgaat.
Ik maak wat filmpjes maar die zijn eigenlijk te donker. Nou ja, ik plaats ze maar gewoon.
Na afloop gaan we richting bus, maar strijken neer voor een drankje op één van de volle terrassen overal inde stad.
We zijn op tijd bij de (laatste) bus die om 22.30 zal vertrekken. Iedereen gaat hier keurig in de rij staan, dat is in Nederland wel horkeriger!
En mooi dat we op tijd zijn en een zitplaats hebben, want de bus stroomt weer vol.
De route is iets anders omdat hij de binnenstad omzeilt.
We zijn tegen elven weer in de caravan, kachel aan, koffie zetten en lekker lezen.