Dinsdag 27 jan. - Reisverslag uit Albufeira, Portugal van M.L Hulsbos-de Ruijter - WaarBenJij.nu Dinsdag 27 jan. - Reisverslag uit Albufeira, Portugal van M.L Hulsbos-de Ruijter - WaarBenJij.nu

Dinsdag 27 jan.

Door: Marianne.

Blijf op de hoogte en volg M.L

28 Januari 2015 | Portugal, Albufeira

Karin is jarig, dus die wordt gebeld. Ach jeetje, ze is niet om áán te horen. Griep.
We hopen als ze dit leest, dat het dan al weer wat beter gaat! Beterschap meissie…

We denken ook aan Ernst die vrijdag geopereerd is. Misschien is ie al weer thuis!? Ook beterschap gewenst!

Vandaag staat een bezoek aan Faro op het programma. We arriveren en vertrekken daar altijd maar hebben de stad nog nooit gezien.
We toetsen Truus in (die trouwens een mannenstem heeft) naar de toeristen info en over de snelweg duurt het 3 kwartier.
We krijgen daar een kaart van Faro. Ok, klein oud centrum met wat kerken en musea.
Aan de buitenkant is een groot parkeerterrein, waar je gratis kunt parkeren.
Eerst koffie. We lopen langs het water waar ons gevraagd wordt of we een boottochtje willen maken. Nou nee, bedankt. Maar terwijl we verder lopen laten we het even bezinken.
En als we in het zonnetje aan de koffie zitten bedenken we dat het misschien wel leuk is, dus gaan we vragen wat het inhoudt. Tenslotte is het prachtig weer voor een tochtje op het water.
Het is een vaartocht door het natuurpark Ria Formosa. We doen het!
Het is eb en daardoor liggen er allemaal drooggevallen eilandjes. Het stikt van de vogels en de Engelstalige gids weet er alles van.
De boot is wat wij noemen een opblaasboot. Freek jr. zal de naam wel weten. We zijn met 10 mensen.
Doordat wij als laatste aan boord gaan kunnen we niet meer op de bankjes zitten en moeten achter de bestuurder achterop de boot zitten/staan. We hebben er geen problemen mee, maar het is natuurlijk wel stom. En we verstaan weinig van de gids.
De gids benoemt alle vogels in het Engels en de 4 Nederlanders (Brabanders) die er zitten zeggen later dat ze dus niet altijd wisten welke vogel dat was. Maar de bestuurder draaide zich steeds naar ons om en zei de naam in het Nederlands!
Tureluur, steltloper, scholekster, blauwe reiger, zilverreiger, lepelaar, ooievaar, aalscholver. En nog wat ander spul.

We varen kriskras en heel langzaam. Maar dan gaat de snelheid erop en speren we over het water naar de aanlegplaats op een onbewoond eiland met alleen een restaurant.
Het is nu toch wel koud, ik ben blij met m’n spijker jack, maar Freek wilde z’n vest niet meenemen en zit nu in z’n korte mouwtjes blouse!
De tocht heeft 5 kwartier geduurd en het is 12.30 uur.
Om 14.15 is de eerste retourvaart dus eten we een salade in het restaurant.
De wind is hier fris en we zoeken een soort duinpannetje op en hier zitten we heerlijk tot het tijd is om te vertrekken.
Het zand is hier héél fijn, en bezaaid met afdrukken van vogelpootjes. Nauwelijks voetstappen, dit is echt een ongerept natuurgebied. Heel leuk om te zien…
De terugtocht is met dezelfde boot en dan doen we er een kwartier over!

Nu moeten we nog een kijkje in de kathedraal nemen. We hebben al gezien dat dat € 3 pp. kost. Maar de kaartjesman zegt: “Senior?” en dan betalen we de helft!
De kerk zit vol bladgoud en vinden we hem mooi? Mwa…Protserig.
We klimmen op de toren en hebben een mooi uitzicht. Als het vloed wordt zijn alle eilandjes verdwenen, is ons verteld. Het verschil tussen eb en vloed is 3 meter!

We drinken tot slot nog een koffie met iets erbij en zoeken dan de auto weer op.
Het is 18°.
In Albufeira doen we onze laatste boodschappen en dan zijn we om 17.15 thuis.

• 28 Januari 2015 - 14:13

Marcel De Lange:

Ha Freek en Marianne,

Als ik jullie was dan bleef ik daar! Beter in de zon dan hier in de regen. Geniet er maar van en thuis willen we de verhalen nog een keer horen.

Hartelijke groet,

Marcel