Op pad met Marcel. - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van M.L Hulsbos-de Ruijter - WaarBenJij.nu Op pad met Marcel. - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van M.L Hulsbos-de Ruijter - WaarBenJij.nu

Op pad met Marcel.

Door: Marianne.

Blijf op de hoogte en volg M.L

30 Mei 2012 | Noorwegen, Sogndal

We werden wakker met de zon. Maar het was toch flink koud, om half 10 7°! Maar achter de caravan in de zon was het heerlijk.
De camping is heel rustig en ruim, we waren tot eind vd middag de enige gasten. Nu is er een Nederlandse caravan gekomen en 1 hut is bewoond.
Maar goed, we gingen dus een tocht maken met Marcel. We wilden graag wat zien van het Jotunheimen park, en dat is gelukt. Marcel rijdt heel rustig en als we dat willen stopt hij voor een foto. We zien een leuke waterval met kleine huisjes erbij, die vroeger werden gebruikt om graan te malen. In de huisjes (die we niet van binnen konden zien) liggen 2 molenstenen waarvan het mechanisme werd aangedreven door het water. Marcel zit vol verhalen en vertelt tijdens de rit allerlei bijzonderheden. Natuurlijk neemt hij ook wegen die wij nooit gevonden zouden hebben. En onderweg zien we zowaar...3 grazende elanden.Gelukkig, die hebben we ook een keer gezien. Onderweg met de caravan zien we steeds waarschuwingsborden zoals bij ons met een hert erop, maar hier is dat dus de eland.In Beitostolen eten we een grote wafel met daarop zure room en aardbeienjam. Te groot voor een ontbijtbordje. Het is een specialiteit van Noorwegen. Beitostolen is de grootste wintersportplaats van Noorwegen, niet omdat het zo groot is maar omdat er zoveel faciliteiten zijn. We verlaten Beitostolen en rijden dan de sneeuw in. Het ligt niet meer op de weg, en niet alles is meer wit, maar er ligt nog behoorlijk wat. Het is een bizar en prachtig gezicht. We zien een boot droog liggen, maar die komt vanzelf weer in het water als alle sneeuw gesmolten is! Marcel vertelt ook dat de mensen die heel hoog wonen een sneeuwscooter hebben omdat op die plekken de sneeuwschuiver niet komt en men toch de berg op en af moet. Met zo'n sneeuwscooter krijg je een beperkte vergunning om een bepaalde route te rijden, bv. van je huis tot de openbare weg waar je weer gewoon kunt rijden. Dit is om te voorkomen dat iedereen als een gek met die dingen gaat scheuren en zo het milieu belast.
Jammer voor Marcel die niet zo hoog woont! Nadat we zo in het park gereden hebben keren we en gaan richting camping. We kunnen niet doorrijden want boven is de pas nog dicht. Al met al zijn we bijna 5 uur onderweg geweest en het was de moeite waard. Dit gebied zouden we nooit gezien hebben. Als jullie ooit hier in de buurt komen is het een aanrader om Marcel te mailen en iets met hem te ondernemen. www.titodesign.no en daar staat ook zijn mailadres. Ook neem ik wat folders mee naar huis, dus dan kun je daar ook es in neuzen.
Toen we terug waren was het 9° dus buiten zitten was er niet meer bij. En om half 9 ging de kachel weer aan!!
Morgen echt naar Laerdal, 84 km. hiervandaan dus dat is relaxt morgen.

• 30 Mei 2012 - 20:53

Marcel Tito (Guide):

Super verhaal Marianne en Freek. Het is precies wat we gezien en gedaan hebben vandaag. Dank je wel voor de reklame die je voor me maakt. Voor liefhebbers van deze regio, kunnen ook foto's zien op onze weblog die wij maken voor onze familie en vrienden in Nederland die wij ja. 2010 hebben verlaten. De Weblog kun je hier zien: www.titodesign.no/1tito/
    Ik, Marcel, wens jullie een hele fijne vakantie toe en dank jullie voor de plezierige dag vandaag.

• 30 Mei 2012 - 22:06

Lizette:

Móóóiii!!

• 31 Mei 2012 - 12:08

Wieneke:

Mooie foto's.
    Ik heb nog niet gereageerd, maar ik volg jullie zeker.
    Groetjes